Heartmath methode: hartcoherentie

Een methode waarin duidelijk naar voren komt dat lichaam en geest samenhangen, en waarin gewerkt wordt met deze samenhang. Een vorm van neuro-feedback, die tot doel heeft, dat de hartslagfrequentie weer een betere variatie laat zien. Ons hart klopt met een wisselende snelheid (frequentie), die varieert met de behoefte van het lichaam: meer inspanning betekent meer en sneller bloed rondpompen, dus een snellere hartslag. En andersom.

Het is uit onderzoek bekend dat een hartslagfrequentie die niet voldoende varieert, geassocieerd is met, en gekoppeld is aan stress, angst, en daarmee met fysieke klachten en symptomen als hoge bloeddruk, hyperventileren, hoofdpijn, maag-darmklachten. Hoe meer angstgevoelens, des te strakker reageert onze hartfrequentie: de pauzes tussen opeenvolgende hartslagen worden steeds meer gelijk. Bij inspanning gaat de frequentie wel omhoog door een verhoogde behoefte aan bloed, maar de pauzes tussen opeenvolgende slagen is bij die hogere frequentie weliswaar korter dan bij een lagere frequentie, maar steeds gelijk.

Heartmath methode

Methode

Door een hartslagmeter aan u als patiënt te hangen en die te verbinden met een computer kan, via een speciaal computerprogramma, de hartslag en de variatie in polsfrequentie, zichtbaar gemaakt worden. Door middel van specifieke ontspanningsoefeningen en concentratie- oefeningen en deze te koppelen aan positieve emoties uit bijvoorbeeld herinneringen, kan de hartslagvariabiliteit beïnvloed worden. De patiënt ziet de hartslagvariatie veranderen in de registratie op het computerscherm en krijgt zo meteen feedback. Oefeningen die men thuis zelf doet, zorgen ervoor dat de patiënt leert zijn eigen hartslagfrequentievariatie te beïnvloeden.
Een grotere hartslagvariabiliteit hangt samen met een betere psycho-fysieke samenhang, en daarmee met een betere gezondheid.

Aangesloten op het computersysteem kan dit als volgt zichtbaar gemaakt worden:

Heartmath methode

waarbij het onderste grafiekje de verbeterde hartcoherentie weergeeft. Door specifieke oefeningen te doen en te koppelen aan positieve emoties of  gedachten, kan het systeem getraind worden naar meer coherentie. Daarmee kan getraind worden op stressmanagement, pijnbeheersing, emotiemanagement en verandering van levensstijl waarbij minder spanning en meer coherentie bereikt wordt.

Wetenschappelijke studies tonen aan dat gebruik van de HeartMath technieken kunnen leiden tot een staat van fysiologische coherentie waarbij er sprake is van een meer efficiënt functioneren van ons zenuwstelsel, hart en vaatstelsel, hormoonbalans en immuunsysteem. Dit uit zich in de praktijk in een hoger prestatievermogen, minder stress, verbeterd welbevinden en meer emotionele stabiliteit.
Onlangs werd gevonden dat dergelijke mind-body-interventies leiden tot een daling van het NF-kappa-B, een ontstekingsfactor; zodat (chronische) ontstekingsprocessen kunnen verminderen.

Indicatiegebieden voor HeartMath:

Acute, chronische en terugkerende pijn

• Hoofdpijn door druk, Migraine

Chronische ziektes

• Astma
  • Chronische pijn
  • Kanker, als onderdeel van de integraal geneeskundige behandeling.
  • Atopische dermatitis
  • Diabetes type I en type II
  • Hypertensie (hoge bloeddruk)
  • Sympathische Reflex Dystrofie (Complex Regionaal Pijnsyndroom)
  • Immunodeficiëntie
  • Inflammatoire darmziekten (ziekte van Crohn en ulceratieve colitis)
  • Spierspasticiteit

Chronische ziektes

• Astma
  • Chronische pijn
  • Kanker, als onderdeel van de integraal geneeskundige behandeling.
  • Atopische dermatitis
  • Diabetes type I en type II
  • Hypertensie (hoge bloeddruk)
  • Sympathische Reflex Dystrofie (Complex Regionaal Pijnsyndroom)