Indicaties voor een homeopathische behandeling

De meeste ervaring bestaat met chronische, aanhoudende of telkens weer terugkerende klachten. Maar ook acute klachten en klachten waarvoor geen duidelijke medische diagnose bestaat, komen in aanmerking voor homeopathische behandeling. Om een beeld te geven van de mogelijkheden volgt hier een lijst van enkele voorbeelden:

Luchtwegklachten

zoals verkoudheden, bijholte ontstekingen, bronchitis, astma, allergische klachten en hooikoorts

Buikklachten

zoals bij pijn, diarree of obstipatie, zuurbranden, prikkelbare darm syndroom, ontstekingsziekten, divertikels, aambeien, anuskloven.

Blaas en urinewegen

zoals blaasontsteking, prostaatklachten (vergroting, ontsteking), bekkenbodemklachten, incontinentie

Klachten na een operatie

Vaccinatie-
klachten

klachten na vaccinatie bv griepprik

Huidklachten

zoals eczeem, wratten, gordelroos, zwemmerseczeem, netelroos, psoriasis

Behandeling bij kanker

Psychische klachten

zoals nervositeit, angstig zijn, te weinig zelfvertrouwen, te weinig assertiviteit, burn-out , overspannenheid, posttraumatisch stress syndroom, angst- en paniek klachten, depressieve klachten, hyperventileren

Algemene klachten

zoals moeheid, slaapstoornissen, lusteloosheid, gewichtsproblemen, klachten mbt de glucose/suiker huishouding, hypoglycaemie, metabool syndroom, onbegrepen pijnklachten, klachten die verband houden met de ziekte van Lyme, of met de ziekte van Pfeiffer

Vrouwenklachten

zoals menstruatieklachten, overgangsklachten, premenstrueel syndroom, zwangerschapsklachten als misselijkheid of bekkeninstabiliteit

Bewegingsklachten

zoals spier- en gewrichtsklachten, rugklachten. Blessures die maar niet overgaan, tenniselleboog, peesontstekingen, nekklachten, fibromyalgie, isschias, reumatische klachten

• huidklachten als eczeem, wratten, gordelroos, zwemmerseczeem, netelroos, psoriasis
  • luchtwegklachten als verkoudheden, bijholte ontstekingen, bronchitis, astma, allergische klachten en hooikoorts
  • buikklachten: pijn, diarree of obstipatie, zuurbranden, prikkelbare darm syndroom, ontstekingsziekten, divertikels, aambeien, anuskloven.
  • klachten van blaas en urinewegen: blaasontsteking, prostaatklachten (vergroting, ontsteking), bekkenbodemklachten, incontinentie
  • klachten van het bewegingsapparaat: spier- en gewrichtsklachten, rugklachten. Blessures die maar niet overgaan, tenniselleboog, peesontstekingen, nekklachten, fibromyalgie, isschias, reumatische klachten.
  • hoofdpijn, migraine, cluster hoofdpijn, aangezichtspijn
  • vrouwenklachten: menstruatieklachten, overgangsklachten, premenstrueel syndroom, zwangerschapsklachten als misselijkheid of bekkeninstabiliteit
  • psychische klachten: nervositeit, angstig zijn, te weinig zelfvertrouwen, te weinig assertiviteit, burn-out , overspannenheid, posttraumatisch stress syndroom, angst- en paniek klachten, depressieve klachten, hyperventileren
  • algemene klachten: moeheid, slaapstoornissen, lusteloosheid, gewichtsproblemen, klachten mbt de glucose/suiker huishouding, hypoglycaemie, metabool syndroom, onbegrepen pijnklachten, klachten die verband houden met de ziekte van Lyme, of met de ziekte van Pfeiffer
  • klachten na vaccinatie bv griepprik
  • klachten na operatie en narcose; met een homeopathisch protocol kan herstel na operatie bespoedigd en het risico op complicaties verminderd worden
  • behandeling bij kanker: een homeopathische behandeling die ondersteuning geeft bij het ondergaan van de regulier oncologische behandelmethoden, met zo min mogelijk ongewenste bijwerkingen, maar met maximaal rendement.

Het blijft niet bij een homeopathisch voorschrift alléén: ook leefstijl, voedingspatroon en andere preventieve maatregelen krijgen aandacht; vaak volgt ook een vitaminen- en mineralenvoorschrift.

Bij kinderen:

• eczeem, waterwratjes
  • luchtwegproblemen, hoesten, oorontstekingen
  • huilbaby’s, slaapproblemen
  • bang om naar school te gaan, faalangst
  • voedingsproblemen, buikkrampen, spugen
  • concentratieproblemen, gedragsproblemen
  • klachten na vaccinatie en begeleiding rond vaccinatie

Bij kinderen:

• eczeem, waterwratjes
  • luchtwegproblemen, hoesten, oorontstekingen
  • huilbaby’s, slaapproblemen